مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


مقاومت الکتریکی:

 

 

 

 

 

 

..
دو نوع مقاومت وجود دارد:مقاومتهای ثابت ومتغیر .
img/daneshnameh_up/7/78/Moghavemat1.jpg
مقاومت های ثابت به آن دسته ازمقاومت ها گفته می شود که مقدارشان همواره ثابت است.علامت فنی مقاومت در نقشهمدارها به صورتاست و آنرا با حرف R نشان می‌دهند. اما خود مقاومت به شکل استوانه کوچکی است که روی آن 4 نوار رنگی دیده می‌شود. و بهطور معمول از جنس کربن هستند . به دو سر آن نیز پایه فلزی متصل است، برای قرار دادنمقاومت در مدار ، پایه‌های آن را توسط دم‌باریک خم می‌کنند و داخل سوراخهای بردبوردیا فیبر فرو می‌برند.

مقدار اهم مقاومت ها به سه روش مشخص می شوند که عبارتند از:

1-
نوارهایرنگی 2- رمزهای عددی 3- نوشتن مقدار مقاومت

تشخیص مقدار مقاومت با استفاده از نوارهای رنگی :

مقاومتهای توان کم دارای ابعاد کوچک هستند، به همین دلیل مقدار مقاومت و تولرانس را بوسیله نوارهای رنگی مشخص می‌کنند که خود این روش به دو شکل صورت می‌گیرد:
  1. روش چهار نواری
  2. روش پنج نواری
روش اول برای مقاومتهای با تولرانس 2% به بالا استفاده می‌شود و روش دوم برای مقاومتهای دقیق و خیلی دقیق تولرانس کمتر از 2%) استفاده می‌شود. در اینجا به روش اول که معمولتر است می‌پردازیم. به جدول زیر توجه نمائید. هر کدام از این رنگها معرف یک عدد هستند:



0 سیاه
1 قهوه‌ای
2 قرمز
3 نارنجی
4 زرد
5 سبز
6 آبی
7 بنفش
8 خاکستری
9  سفید

دو رنگ دیگر هم روی مقاومتها به چشم می‌خورد: طلایی و نقره‌ای ، که روی یک مقاومت یا فقط طلایی وجود دارد یا نقره‌ای. اگر یک سر مقاومت به رنگ طلایی یا نقره‌ای بود ، ما از طرف دیگر مقاومت ، شروع به خواندن رنگها می‌کنیم. و عدد متناظر با رنگ اول را یادداشت می‌کنیم. سپس عدد متناظر با رنگ دوم را کنار عدد اول می‌نویسیم. سپس به رنگ سوم دقت می‌کنیم. عدد معادل آنرا یافته و به تعداد آن عدد ، صفر می‌گذاریم جلوی دو عدد قبلی( در واقع رنگ سوم معرف ضریب است ). عدد بدست آمده ، مقدار مقاومت برحسب اهم است. که آنرا می‌توان به کیلواهم نیز تبدیل کرد.

ساخت هر مقاومت با خطا همراه است. یعنی ممکن است 5% یا 10% یا 20%خطا داشته باشیم . اگر یک طرف مقاومت به رنگ طلایی بود ، نشان دهنده مقاومتی با خطا یا تولرانس 5 % است و اگر نقره‌ای بود نمایانگر مقاومتی با خطای 10% است.اما اگر مقاومتی فاقد نوار چهارم بود، بی رنگ محسوب شده و تولرانس آن را 20 %در نظر می‌گیریم.

به مثال زیر توجه نمایید:





img/daneshnameh_up/6/67/Moghavemat4.jpg




از سمت چپ شروع به خواندن می‌کنیم. رنگ زرد معادل عدد 4 ، رنگ بنفش معادل عدد 7 ، رنگ قرمز معادل عدد 2 ، و رنگ طلایی معادل تولرانس ٪5 می‌باشد. پس مقدار مقاومت بدون در نظر گرفتن تولرانس ، مساوی 4700 اهم ، یا 4.7 کیلو اهم است و برای محاسبه خطا عدد4700 را ضربدر 5 و تقسیم بر 100 می‌کنیم، که بدست می‌آید: 235
4935 = 235 + 4700

4465 = 235 - 4700

مقدار واقعی مقاومت چیزی بین 4465 اهم تا 4935 اهم می‌باشد.

 مقاومت در سه نوع یعنی:
1- کربنی

2- لایه ای :  الف) لایه کربنی             ب) لایه فلزی                              ج) لایه اکسید فلزی

3-سیمی:
مقاومت سیمی از پیچیدن طول معینی سیم مقاومت دار از جنس آلیاژهای مختلف نیکل بر روی استوانه ای عایق از جنس سرامیک ساخته می شود . این مقاومت عموما برای توان های بالا (2تا250 وات ) ساخته می شود . این ویژگی خاص ، آن هارا از سایر مقاومت ها متمایز می سازد .
مقاومت های سیمی توان 2 وات به بالا عموما در یک محفظه مانند سیمان بامقطع مربع – مستطیل شکل ساخته می شوند و به "مقاومت های آجری" معروفند. مقاومت های آجری در مدارهای صوتی و تصویری به منظور کاهش دهنده ی ولتاژ استفاده می شوند ، اما امروزه با بکارگیری نیمه هادی ها و پایین آمدن ولتاژ کار مدارها ، از این مقاومت ها کمتر استفاده می گردد. یکی ازویژگی های خوب مقاومت سیمی این است که به هنگام سوختن شعله ور نشده هم چنین پس از سوختن ، کاملا قطع می شود . به همین دلیل ، در بسیاری از مدار ها به عنوان مقاومت فیوزی (Fusible Resistor) استفاده می شودو به آن "مقاومت حفاظتی" (Safety Resistor) نیز می گویند. زیرا این مقاومت هادر حالت عادی به صورت یک مقاوت معمولی عمل می کنند و چنانچه جریان عبوری آن از حد معینی بیش تر شود مانند یک فیوز قطع می شوند . مقاوت سیمی به سبب "سیم پیچ بودن" دارای خاصیت "اندوکتانس" (خودالقایی) بوده که این نوعی عیب برای آن محسوب می شود .

مقاومت های متغیر:

مقاومت های متغیر به مقاومت هایی اطلاق می شود که مقدارشان ثابت نبوده و قابل تغییر می باشد. در مدارهای الکترونیکی از مقاومت متغیر به عنوان کنترل حجم صدا ( ولوم) یا سایر کنترل‌ها استفاده می‌شود. مقاومت متغیر دارای سه پایه است که به مدار متصل می‌شود. هنگامی که به عنوان تنظیم کنند ه جریان در مدار به کار می‌رود فقط از پایه وسط و یکی از پایه‌های طرفین استفاده می‌شود. با تغییر محور مقاومت متغیر ، مقدار مقاومت تغییر می‌کند.

مقاومت های متغیر به صورت زیر تقسیم بندی می شوند:
1-قابل تنظیم : الف- پتانسیومتر ب- رئوستا 

2-وابسته «تابع):
الف- تابع حرارت TDR :
1 - PTC
2- NTC
ب- تابع نور LDR
ج- تابع ولتاژVDR
د- تابع میدان مغناطیسی MDR

 

شاید شما نیز از دیدن این اشیاء ریز و رنگی ، داخل رادیو و وسایل دیگر شگفت‌زده شدهباشید و بخواهید بدانید از چه جنسی هستند و به چه دردی می‌خورند؟

مقاومت الکتریکی:
 
img/daneshnameh_up/d/d1/Moghavemat.jpg
یک مقاومت ایده‌ال عنصری است با یک مقاومت الکتریکی که صرفنظر ازولتاژاعمالی بهدو سرش یاجریان الکتریکیعبوری از آن ، ثابت می‌ماند. اما بدلیل اینکه مقاومتهای جهان واقعینمی‌توانند این شرایط ایده‌ال را برآورده سازند، آنها را بگونه‌ای طراحی می‌کنند که در برابر تغییراتدما و دیگر عوامل محیطی ،نوسانات کمی در مقاومت الکتریکی شان ایجاد شود. مقاومتها ممکن است که ثابت یامتغیر باشند. مقاومتهای متغیرپتانسیومتریارئوستانیز خوانده می‌شوند و این اجازهرا می‌دهند که مقاومت وسیله توسط تنظیم یک میله یا لغزش یک ابزار کنترلی ، تغییرکند

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: شنبه 8 بهمن 1390برچسب:مقاومت الکتریکی,مقاومتهای ثابت ,مقاومتهای ثابت ,مقاومت های متغیر, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس